Thursday, June 28, 2012

Jom terjah make up apa yang aku guna

Salam readers...
Korang cemana kat opis/ tempat belajar/ rumah?
Ok?

Aku sedang berehat-rehat kat rumah.
Nak kata heaven tu tak laa sebab tengah sakit kannn...
Dah makan banyak pun perut still menggigil lagi mintak disumbat makan.
Agak-agak laaa...
Cane la aku nak kurus macam ni?

Aku bosan sebenarnya kat rumah.
Tak tahu nak buat apa.
Nak mengemas, tak larat.
So, aku baring-baring sambil update blog pon bagus kan....


Sekadar gambar hiasan.
Pic ni aku ambil semalam kat opis.
Edit tang lighting je, terus muka aku nampak glossy dan suci murni.
Hahahah....

Owh, aku sebenarnya tak cantik mane pon.
Nak nampak cantik kena la make up.
Touch up sikit-sikit pon jadik laa...
Kalau tak make up, cik ponti pon kompius aku ni sedara dia ke...
Ha, gituuu...

Tapi apepun bagi aku sebagai pompuan, make up bukannye kehendak tapi keperluan.
Nak turun pergi kedai bawah rumah pun kena calit bedak dengan lipstik.
Ha cane tuh?
Padahal bukannya ada orang pandang pon.
Tapi entahlah.
Memang dasar tak confident je bila tak make up.

Nak tahu ape yang guna untuk mencantikkan rupa aku yang tak berapa cantik nih?


Pencuci muka Olay Cream Cleanser.
Pencuci muka ni ada 2 jenis.
1 cream cleanser... 1 lagi jenis foam cleanser.
Aku lagi suka cream clenser sebab rasa cam cuci je muka aku lepas pakai.
Kalau yang foam tu rasa cam buih je lebih.
Tapi tatau la kann...
Taste masing-masing.

Aku setia kat olay ni pun sebab olay ni berkesan untuk lenyapkan jeragat.
Muka aku nih memang la banyak jeragat kecik-kecik.
Jeles je aku tengok pompuan lain muka takde jeragat.
Lagipun masa aku mula-mula dapat kerja TM nih, muka aku sunburn kesan aku kerja kat TTI dulu.
2 minggu je aku pakai olay, sunburn aku hilang.
Terus kulit muka jadi sekata je.

Ni bukan nak promote tau.
Tapi memang aku alami sendiri.


Foundation, aku prefer Stage.
Sebab foundation dia memang lekat kat muka aku dan tak berminyak.
Aku pernah tukar ke produk lain, tapi ya ALLAH, hidung aku jadi berminyak gila.
So far, foundation stage memang sesuai dengan kulit muka aku.
Tapi harga sendiri mau ingat la...
RM90++....
Sayang duit ohhh....
Tapi nak buat cemana.
Takde foundation macam tak best pulak nak make up lelebih.
Buleh camtu? Huhuhu...


Bedak, aku guna produk ZA.
Aku memang setia pakai bedak ni sejak beberapa tahun lepas.
Bedak ni sangat ok berbaloi dengan harganya.
Bila bedak habis je, aku beli refill je.
Murah sikit.
Bedak ni kalau aku pakai waktu pagi, petang time nak balik kerja pon still melekat lagi.
Takyah pakai tebal-tebal pun takpe.


Eye shadow memang aku guna produk Stage.
Color dia sangat natural dan senang lekat.
Tahan lama pulak tu.
Time nak cuci muka, kena gonyoh kuat-kuat.
Aku suka dengan color dia yang tak berapa striking sangat.


Bila dah pakai eye shadow, memang aku akan lengkapkan dengan eye liner.
Yang ini wajib okeh!
Takde yang ni, aku rasa make up aku tak sempurna.
Aku prefer brand In2it.
Harga murah dan memang sangat berbaloi.
Tahan lama pulak tu...
Aku suka yang liquid punya. Tak suka yang jenis pensil.
Memang ini je brand eye liner yang aku suka.


Untuk lipstik pulak, aku pakai brand stage jugak.
Color dia sangat cantik.
Aku memang tak suka color yang striking macam mak ngah.
Aku suke color brown dan fushia.
Red aku tak berani pakai.
Uiksss... rasa tak confident je pakai kaler merah. Huhuhu...


Dan tak lupa jugak blusher.
Aku pilih brand in2it.
Murah jugak dan tahan lama bila dipakai.
Sangat suka dengan brand ni.

Inilah alat-alat make up yang aku pakai.
Ada yang mahal, ada yang murah.
Aku tak suke stick pada 1 jenama je sebab tak semua jenama barangnya elok-elok.
Sebab tu aku campur-campur brand.
Yang penting, sesuai dengan kulit aku.

Korang cane?
Apa produk yang korang pakai?
Kongsi-kongsi la dalam blog korang ye.... :)


Pics alat makeup : ehsan dari mr.google.


4 comments:

cik nurulan said...

xtau nak kongsi apa..sbb xmekap pon..pakai bedak pon ikut mood..hahahaha..boleyh..

Girl Girl said...

ok la tuu.. muke bebas kimia. hehe

Jen Jen Izaicun said...

wah banyak jugak barang make up awak.. huhuhu.. lg satu awak rajin make up.. kite jarang & ikut mood, barang2 make up ada la sket tp kan kite beli eyeshadow 24 kaler.... masa nk beli berazam nk pki make up bila dah ada.... hurm... huhuhu....

p/s : td nampak kite nape tk tegur jer.. saya tak pasan awak td... sori

Mimy Hamid said...

ko tau la mimi kan nana..tak setia ngan produk hihih