Monday, August 13, 2012

Korang dah bayar zakat?

Salam readers...

Korang cane hari ni?
Puasa tak?

Sedar tak sedar bulan Syawal semakin menghampiri kita dan kite pula makin menjauhi bulan Ramadhan.
Tak sampai seminggu je pon lagi.
Cepatnye kan masa berlalu.

Aku pulak still puasa penuh till today.
Alhamdulillah....

Ha, korang dah bayar zakat ke belum?
Tahu la eksaited nak soping baju raya tapi zakat jangan dilupa.
Kite kan wajib tunaikan zakat.
Kalau kat KL ni baru RM7.
Sikit je tuu.... 
Kite ni kalau beli baju RM70 sehelai tu rasa cam murahhh je..
Tapi bila bab derma terasa mahal eh?

Ish..ish..ishh....
Tak baik tau macam tu....
Kan dalam rukun Islam dah tercatat, wajib bayar zakat.

Aku dah bayar zakat minggu lepas.
Ada ustaz sebelah opis aku ni yang jadi amil.
Senang kije aku.
Bayor direct kat dia.


Alhamdulillah... tertunai sudah kewajipan ku.

Ramai yang tertanya-tanya,

1)Siapakan yang sepatutnya membayar zakat fitrah bagi seorang anak perempuan yang sudah berkerja dan mampu untuk membayarnya sendiri. Adakah bapanya berhak membayarnya?

Berkenaan dgn Zakat fitrah, wajib ke atas kepala keluarga mengeluarkan zakat fitrah terhadap dirinya dan tanggungannya. Adapun jika perempuan itu sudah berdikari dan mampu (mendapat pendapatan sendiri), maka dia hendaklah mengeluarkan sendiri zakat fitrah dan zakat harta untuk dirinya sendiri.

Sumber :  SINI


Selamat menunaikan zakat uollss! :)


6 comments:

Emynz said...


Kat sini kene tunggu masjid kasi tarikh , pastu post cek kat dorang, selalunyer 3 ari sebelum raya la hihihhh

Anonymous said...

Memang zakat fitrah wajib...jangan dilupakan zakat pendapatan...itu pown kita perlu tunaikan juga.Ramai umat islam "alpa" kerana mereka ingat sudah tunaikan tanggungjawab 'berzakat' tapi ada lagi zakat yang perlu dilaksanakan :)

Mimy Hamid said...

sudah di sempurnakan oleh suami ku juga...Alhamdulillah...tahun ni bayar untuk bertiga

Girl Girl said...

Emynz : wahh.. Kt sane gune cek.. Info tbaru utk aku ni... :-)

Girl Girl said...

anon : jgn dlupe juga zakat emas... :-)

Girl Girl said...

mimy : apakah thn dpn akan dbayar utk 4 org pulak? Hihi