Wednesday, January 16, 2013

Anak angkat?

Salam readers...

Eh, banyak pulak aku update eh hari ni?
Hehehe...
Inilah namanya penyakit sawan rajin.
Kalau penyakit nih datang, menggelupur nak update.

Weken baru-baru ni, lupe dah hari apa....
Anak saudara aku, Alyssa, ada contact aku kat FB.
Terkejut la jugak tetibe je dia ajak aku chat.
Kebetulan lak masa tu aku online FB kat laptop aku.
Kalau online kat tab, memang takleh chat la jawabnya.
Tatau la ape masalah tab aku tuh.

L = Alyssa
A = Aku

L = Angah, takde sape sayang kakak.

A = Laa, kenapa pulak nih? Angah kan sayang kakak.

L = Angah je. Orang lain tak sayang. Kakak gaduh dengan ibu. Pastu ibu taknak cakap dengan kakak.

A = Kenapa kakak gaduh dengan ibu? Kakak nakal kot...

L = Ibu marah sebab kakak taknak mandi.

A = Pulak dah... 

L = Semua orang tak sayang kakak. Semua orang sayang Misha. Fifi pun sayang Misha.

A = Angah kan sayang kakak.

L = Tu angah je. Angah baik. Kalau angah tengok muka kakak, mesti angah sedih.

A = Kenapa? Kakak nangis ke?

L = Ya.

A = Takyah la nangis. Semua orang sayang kakak tapi diorang tak tunjuk.

L = Tak... semua orang sayang Misha. Kalau Misha buat kat kakak, kakak jugak yang kena marah.

A = Kita kan family. Mesti la sayang sesama sendiri. Tapi Misha kan sakit. Sebab tu semua orang bagi perhatian kat dia.

L = Jadi semua orang sayang Misha sebab dia sakit?


Errrkkkkk..... Aku diam kejap.
Tatau nak jawab apa.



A = Taklah. Kakak kan anak sulung. Kakak kena kuat tau. Angah kan ada.

L = Boleh tak Angah jadi ibu kakak? Pleaseeee........



Ok, time ni aku dah tergelak guling-guling.
Lawak seyhhh...



A = Angah kan memang ibu kakak. Ibu saudara.

L = Bukan ibu saudara la. Ibu angkat kakak.



Adoi laaa... lawak tul permintaan dia nih!



A = Kakak kan dah ada ibu.

L = Yela. Tapi kakak nak angah jadi ibu angkat kakak. Boleh?

A = Yela..yela.... tapi dengan syarat?

L = Apa?

A = Kakak kena belajar rajin-rajin. Kena dapat 4A atau 5A. Kalau tak, tak boleh jadi anak angkat angah.

L = Ok. Nanti bila dah besar kakak nak jadi doktor haiwan.



Dan banyak lagi yang kitorang chatting.
Adoyai... kakak..kakak...
Orang cam haku ni layak ke jadi mak angkat dia?
Wakakakaka... kelako la!
Cramp pankreas aku duk gelak je.

Kekadang aku kesian jugak kat Alyssa nih.
Sebab memang dia selalu dipersalahkan pon walaupun memang dia tak salah.
Dia tak sempat nak bermanja lebih sebab masa umur dia setahun sebulan, dia dah dapat adik.

Tapi bagi aku, tak elok membezakan kasih sayang.
Yang sulung pun ada hati dan perasaan jugak.
Kadang-kadang mak ayah camtu la...
Bila dah ada yang bongsu, mulalah abaikan yang sulung.

Aku faham jugak perasaan budak-budak macam Alyssa tu.
Yela, saat dia sedang membesar macam ni, dia memang memerlukan perhatian dari semua orang.
Tapi sayang, perhatian tu yang dia tak dapat.
Sikit-sikit bolehlah pendam.
Tapi bila dah lama, cemana? Bengkak jugak dalam hati.
Kan?

Tak pepasal aku jadi mak angkat dia.
Hahaha... Adoi laaa!!

2 comments:

emi mohamad said...

olo..siannye dia..tp mmg biasala gitu kan..apa2 yg tua mmg kena maroh sokmo...

Diana Aziz said...

emi : tu la psl... Nana mmg ksian dgn dia. Tp klako la dia srh jd ibu angkat dia... Haha