Friday, August 23, 2013

Pissed off

Salam readers...

Tak pepasal pagi ni aku rasa cam nak meroyan.
Serius pissed off.
Kang ada jugak yang bersilat cekak kat opis nanti.
Sambil menaip ni, hati aku duk berzikir supaya bersabar.
Sabar...sabar....sabar......
Sabar...sabar....sabar......
Sabar...sabar....sabar......

Sabar...sabar....sabar......
Sabar...sabar....sabar......

Sabar...sabar....sabar......
Sabar...sabar....sabar......

Tarik napas panjang-panjang sambil tutup mata.
Ingat ALLAH, diana!

Ikutkan hati nak je mengadu kat bos tentang dia.
Tentang kemalasan dia.... tentang ketidak bertanggungjawab dia dalam melakukan kerja... tentang segala-galanya yang berkaitan dengan kerja.
Tapi aku malass laaaa... Kang nanti ada yang tuduh aku tutup periuk nasi orang.
Lagipun bukan style aku mengadu-domba ni.
Sedang elok pulak sekarang ni musim buat MAPS-KPI.
Kang kalau marks dia rendah, dia salahkan aku pulak.
Padahal dia tak sedar yang he never deserves to get higher marks.

Dia buat kerja sambil lewa.
Keutamaan dia adalah kerja luar.
Kerja dalam opis ditangguh-tangguhkan, dilambat-lambatkan, dilewat-lewatkan.
Setiap hari balik kerja awal.
Tetiap hari mesti ada masalah.
Nak amik anak sekolah la... anak lari dari rumah la... bini sakit itu ini....
Malang sangat nasib ko dapat family bermasalah.
Kalau suruh buat kerja, mesti ada alasan.

Waktu rehat pukul 1 tengahari hingga 2 petang.
Pukul 2.30petang, kebiasaannya dia akan mengadu lapar.
Bila ditanya, kenapa lapar?
Dia kata tak makan lagi.
Then, dia kemana masa lunch hour??
Ingat orang tak tahu agaknye dia pura-pura lapar.
Sebab dia nak keluar waktu opis.
Keluar untuk lepak di gerai-gerai sekitar riverside.
Kadang kalau sempat, dia akan ke Jalan Pinang untuk buat kerja luar dia tu.

Paling buat aku hilang sabar masa kitorang tengah siapkan photo booth.
Dia admin.
Suppose dia pun kena tolong sekali.
Lagipun dia bukannya ada kerja.
Tapi ape dia buat?? Sibuk tengok movie, sibuk main candy crush, sibuk bergayut dengan sape-sape ntah.
Berbulu je mata aku tengok perangai haram jadah dia.
Eh, TERhilang sabar pulak.. hihi..

Sabar...sabar....sabar......
Sabar...sabar....sabar......

Sabar...sabar....sabar......
Sabar...sabar....sabar......

Sabar...sabar....sabar......
Sabar...sabar....sabar......

Opis aku duk tingkat 51.
Photo booth yang aku dan team buat kena pasang kat tingkat 9.
Masa pemasangan tirai and so on, kitorang mintak dia join sekali.
Yela, dia bukannya ada apa-apa kerja pun.
Lagipun dia tinggi.
Boleh tolong tampal atau gantung apa-apa yang tinggi.
Aku dan kengkawan pompuan lain kan pendek-pendek.
Sebab tu dalam entri lepas aku credit sikit kat Khairol.
Even Khairol tu Assistant Manager dalam unit aku, but dia tak kisah untuk datang tolong.
Tapi admin kitorang, berlagak macam CEO.
Suruh buat kerja sikit, berat bontot je nak buat.
Suruh amik extension plug pun, macam-macam alasan.
Suruh potong huruf-huruf, malas.
Menyampah!
Eh, TERhilang sabar lagi...

Sabar...sabar....sabar......
Sabar...sabar....sabar......

Sabar...sabar....sabar......
Sabar...sabar....sabar......

Sabar...sabar....sabar......
Sabar...sabar....sabar......
Tarik napas panjang-panjang, diana....... pastu hembusssssss....

Dan kisah pagi ni......
Beberapa minggu lepas, opis aku ada nak buat satu 'projek keselamatan'.
Person in-charge, of course la dia.
But semestinya dia akan tarik aku into the loop.
Dia ni macam tak boleh buat kerja sorang-sorang.
Eh, aku ni secretary tahu tak?? Secretary.
Aku tak perlu join masuk sekali dalam hal-hal admin nih.
Kalau sekadar untuk update, takpe jugak.
Tapi untuk TOLONG buat kerja untuk ko, sorry!

Tapi projek ni tertangguh sampai ke hari ni.
Aku ada la call vendor tu beberapa kali but tak dijawab.
Pagi ni aku datang kerja, aku terus bagitahu dia untuk sms je vendor tu since kalau call pun tak dijawab.
Kalau sms pun dia tak reply, then baru kita guna option lain.

Tapi korang tahu apa yang dia jawab bila aku suruh dia sms vendor tu?
Dia cakap, "lebih baik kite suruh bos je deal direct dengan orang tu..."

SURUH BOS???
Ko siapa nak suruh-suruh bos ni??
Bos bagi kerja kat ko sepatutnya ko kena la settle kan sendiri.
Itupun dah cukup baik laaa aku tolong call jugak.
Ikut hati aku ni, malas aku nak layan ko.

Ni ujian yang Tuhan turunkan untuk aku.
Dapat opismate pemalas macam dia.
Pemalas nauzubillah...

Kalau ada geng-geng HR opis aku yang baca entri ni, hopefully korang boleh pantau kegiatan dia dalam diam.
So that 1 day, HR boleh amik tindakan kat dia.
At least dapat 1 warning letter, itupun dah cukup.
Aku memang dah tak boleh tahan dah dengan karenah dia.
Kalau ikut hati hitam aku, nak je aku bagi cadangan kat HR untuk buang dia terus dari company ni sebab company tak memerlukan staff pemalas macam dia.
Buat rugi je simpan.
Ramai lagi orang rajin kat luar sana tengah cari kerja.


5 comments:

Abil Fikri Ahmad said...

Wahhhh!! betul punya panas hati tu..!! sabar, sabar..mana2 kita kerja pun pasti ada org begitu..nak buat cmana kan..

Diana Aziz said...

mmg panas hati sgt2 en.abil... tu la, sy mmg tgh bsabar ni... huhu....

Mimy Hamid said...

betul ar pasang backdrop nampak kejap je muka dia..

Diana Aziz said...

Kann... nana hangin sbnrnye ptg tu.. serba-serbi kije srh dia bt, msti dia bg alasan...

Reena Kamarudin said...

Ya Allah sabarnya awak ni diana. Kalau saya dah sembur dah
saya jenis trus terang. Huhuhu