Friday, September 6, 2013

Tonsil dan petua untuk menyurutkannya

Salam readers...

Aku ni memang dari kecik ada masalah tonsil.
Hoihh... lembik loleh la aku kalau tonsil membengkak.
Pastu boleh buat aku demam oh.

Dah la demam, badan pulak jadi sakit-sakit.
Kire cam lembik terus laa...
Biasenya kalau aku tonsil aku bengkak time kat rumah, aku akan baring atas katil dan berselubung dalam selimut.
Sebabnya badan aku automatik akan rasa seram sejuk.
Meremang cam nak demam teruk gitu.

Kalau aku buat kerja time tonsil tu, ada kemungkinan besar tonsil aku akan makin membengkak dan aku jadi makin lemah.
So rehat je la ubatnya....
Dan bila time kena tonsil, aku memang hilang selera makan.
Nak makan apa pun rasa perit je tekak nak telan.
Usahkan makan, telan ailio pun perit.
Aku just boleh minum air teh o suam je...
Tak boleh panas, tak boleh sejuk.
Kena suam-suam.
Hoihh...... mengada-ngada pulak tekak ni.

Tonsil akan membengkak tak kire mase.
Kadang-kadang kalau aku tersalah cara tido ke, tonsil boleh membengkak.
Contohnya time tido, leher aku terkehel sikit... ataupun bantal terlalu tinggi..... memang boleh buat tonsil aku membengkak.
Bangun pagi je, terus demam.
Biasenya time aku mandi, aku akan cuba muntah kahak.
Bila dah muntah kahak, barulah tekak rasa lega sikit.
Sikit je laaa....

2 hari lepas aku pergi jamuan hari raya unit kat opis aku.
Beriya-iya aku makan.
Sampailah aku minum air manis.
By the time je aku minum, air tersekat kat tekak.
Terus aku rasa tonsil membengkak....
Dan, aku berhenti makan.

Dah balik opis, terus rasa badan lembik.
Tapi aku taknak la tunjuk kat opismate...
Aku just berselubung dalam shawl.
Badan menggigil meremang kemain.

Semalam bangun pagi tonsil masih tak surut.
Terus whatsapp bos cakap aku MC.
Padahal tak amik mc pun.
Tak larat kottt nak pergi klinik.
Nak bangun pun tak larat.
So, rehat la aku sampai tengahari.

Sebenarnya ada petua nak surutkan tonsil ni.
Makan aiskrim vanilla.
Tak kisah laa aiskrim dari jenama apapun.
Janji perisa vanilla.
Tak nak vanilla yang ada campur-campur denga perisa lain.
Kang tonsil makin bengkak pulak.
Aiskrim vanilla ni kebanyakkannya digunakan untuk mengubati penyakit tekak.
Tonsil, batuk....
Pernah aku batuk berminggu-minggu tak baik.
Makan ubat, telan itu ini, semua tak jadi.
Last-last aku makan aiskrim vanilla atas nasihat rakan.
Dan, batuk aku sembuh camtu je.....

Time aku kena tonsil semalam, aku takde aiskrim vanilla.
Dalam fridge aku tu ada aiskrim coklat je.
Takkan la aku nak turun bawah pergi kedai runcit semata-mata nak beli aiskrim vanilla kann....
Ate badan tak sihat.
Duk je la rumah melangut tengok tv sambil kuak lentang berselubung selimut atas katil.

Tapi tonsil aku ni biasanya tak lama.
Dalam sehari atau dua hari je.
Nanti dia akan surut sendiri jugak walaupun tak makan ubat.
Bila tonsil dah surut, suhu badan pun jadi normal balik...

Terfikir jugak nak je operate buang tonsil ni.
Tapi tak berani la operate..operate ni...
Takut nanti ada efek lain pulak.
Kannn...

14 comments:

Beautyfull_Maria said...

Hnya org yg ade tonsil shj tau mcmana sakitnya :( mmg sgt sakit!!

akak pon spatutnya da lama remove tonsil tu...smpai hospital call2 tnya bila nk buat operation tp mmg xnak la TAKUT!!

Tp akak penah amal mkn Propolis Gold..give a try,mana tau serasi.Akak Alhamdulillah, bos lama yg suggest pastu jarak kena tonsil tu mmg jarang sgt.

Klu x dulu stiap bulan jatuh sakit..skrg setahun mungkin sekali dua jek..

Mimy Hamid said...

nana tonsil mmg senang nau demam..macam kak shy smpi pernah warded

Nur Hanim said...

As Salam.. kalo ada tonsil.. cuba ambil supplement Shaklee.. insyaallah berkesan, saya dah cuba.. hubungi saya hanim di 010-9333205, SID: 1076274.. TQ

Norhaslin Bt Mohd Yusof said...

ada dgr jgk makan aiskrim bole redakan.hujan pulak harini nak keluar..later la..tq for the info..

Norhaslin Bt Mohd Yusof said...

ada dgr jgk makan aiskrim bole redakan.hujan pulak harini nak keluar..later la..tq for the info..

Norhaslin Bt Mohd Yusof said...

masa sek.men mmg kerap sgt kena tonsil...dah tua2 ni menyerang blk nampaknya...tq so much utk info yg sgt berguna tu..harus dicuba

sue suria said...

Salam....En.suami dah kna tonsil tu.kesian sgt2...smp demam.dpt MC 2hari.
Dah follow awak...jom follow blk

sue suria said...

Salam....En.suami dah kna tonsil tu.kesian sgt2...smp demam.dpt MC 2hari.
Dah follow awak...jom follow blk

Anonymous said...

assalamualaikum..sy ejat dri melake,sy kene tonsil dah 2tahun.xbaik2 smpai skrg.bayangkan selama 2 tahun sy tahan tonsil ni.dlam seminggu bleh dkatakan 4 or 5 ari demam.makan nasi slalu tcekik wlaupun kdang2 sebutir nasi je tesangkot kat tekak.thank untok petua yg dberi.sy akn cube.

Nurin Hawa said...

Haha,, perit woo kena tonsil.. dulu tiap-tiap bulan saya kena tonsil.. sakit tu ya allah tuhan je yang tau..Dr ni da cam muka dan sampai nak operate.. tapi sekarang alhamdulillah.. da stop... ada rahsianya if nak sembuhkan tonsil tanpa operate.. dan operate pun belum tentu da taknaik.. memang sejarah hitam la kalo naik balik.. hhuuuhuu. do contact me okeh 010-9333205

Armel Aisya said...

Sya dh seminggu sakit 😩 hmm makan aiskrim vanilla dh bebekas bekas dah

Mohd Firdaus Abu Hasan said...

Saya pun dh seminggu sakit tonsil ni dh xsakit dh lega tp nanah atau white spot kat tonsil still ada antibiotik pun ada mkn tp lmbt lega ada apa2 ubat yang mujarab xselain ubt spital tq

Mohd Firdaus Abu Hasan said...

Saya pun dh seminggu sakit tonsil ni dh xsakit dh lega tp nanah atau white spot kat tonsil still ada antibiotik pun ada mkn tp lmbt lega ada apa2 ubat yang mujarab xselain ubt spital tq

diana aziz said...

En, Firdaus :Dah cuba telan madu tak? Madu pun boleh menyembuhkan tonsil. Kalau tak pun, minum air masak banyak2. In sha ALLAH boleh baik. :)