Thursday, June 26, 2014

Kemerepekkan...

Salam readers...

Kalau DBP tengok tajuk aku ni, kompem nangis...
Tak pernah-pernah ada perkataan camtu. Hahah...
Ampun bahasa Melayu ku.

Sekarang ni whatsapp menjadi medan utama untuk kite berhubung dengan keluarga dan sahabat-handai.
Malah dalam pekerjaan pun, tak dapat call, tak dapat sms, whatsapp la menjadi tempat berhubung.

Tapi biasalah orang Melayu kite.
Teknologi yang ada digunakan untuk sebarkan semua benda tanpa usul periksa.
Berita yang tak sahih pun cepat-cepat diorang forward / share pada kawan-kawan lain.
Yang jenis pandai sikit, bolehla tapis-tapis berita ni betul ke tak.
Yang jenis bodo, pergi sambung share pada kawan-kawan lain pulak...

Aku ada 1 group kawan-kawan sekolah.
Aku bukan nak cakap ape la kan...
Macam very the KG.COM!!
Asik la duk forward benda-benda bodoh tanpa usul periksa.
Aku tak kisah kalau nak forward benda-benda yang bermanfaat.
Ini tak, benda tak logik pun nak share.
Aduhaiiii...
Nak je aku tegur, kang nanti sentap pulak.
Dah namanya kawan kann...

Pernah sekali aku dapat mesej, 

"Kalau ada orang tak dikenali whatsapp korang jangan layan. Orang tu hantar ayat Al-Quran kononnye ayat Al-Quran tu salah. Jangan baca! Itu adalah pukau. Kazen kat KK baru kena semalam selepas baca ayat tersebut dari whatsapp. Sekarang tengah diubati. Tolong sebarkan agar kita lebih berhati-hati... Forward dari group lain. Tq"

Aku baca je mesej ni aku tatau la nak gelak ke, nak nangis dengan ketahian ini.

Pukau through whatsapp???
What if aku dapat that 'ayat pukau' dan aku pergi forward kat orang lain.
Dan orang lain pulak pergi forward ayat tu pada kawan-kawan dia yang lain.
Dan benda ni akhirnya tersebar ke 1 Malaysia dan 1 dunia...
Then, semua orang akan sakit kena pukau la???

Ishhh.. bodonye!!
Tapi bodo-bodo pun, kawan aku jugak yang forward benda ni.
Hahah....

Tak lama pastu dapat pulak quote ni dari group yang sama :-


Tak fikir ke perasaan kengkawan yang panggil mak dia as Mummy??
Ni la namanya tak berfikir sebelum buat apa-apa...
Dapat je mesej dari orang lain, terus forward kat group.
Langsung tak fikir sensitivity orang lain.

Aku panggil mak aku as mummy.
Kawan-kawan aku pun ada yang bahasakan diri dia as mummy dengan anak-anak.
Tapi takde la panggil mummy tu dengan niat dalam hati maksud "hantu kubur".

Memang la dalam bahasa Inggeris Mummy tu adalah Hantu kubur.
Tapi omputih sendiri pun ada yang panggil mak dia as mummy.
So, anak omputih tu panggil mak dia as hantu kubur ke??

Kebanyakkan perkataan dalam English memang ada beberapa maksud.
Contohnya 'Like'.
Like ada banyak maksud.
Suke, sama seperti dll..
Takleh fikir ke?
Benda basic je pun.

Adoyaiii...


Hah, dulu pernah la diorang duk sebarkan padal makan tembikai ni anak jadi lawa & baik akhlak.
Sekarang ni ape cite??
Forward la lagi... forward...
Forward tanpa fikir kesahihan sesuatu perkara kan...
Bab-bab hadis pun nak main-main.
Tak paham aku!
Kalau ko tak didik anak elok-elok, cane anak tu nak ada akhlak yang baik?
Nak harapkan tembikai ke??
Haihhh!!

Memang kawan-kawan dalam group tu ada yang tak belajar tinggi, yang kerja biase-biase je.
Aku tak kisah pun nak berkawan dengan orang-orang macam ni.
Tapi kalau dah gini la caranya, cemana?
Ada la sorang dua kawan yang aku tengok cerdik sikit dalam group tu.
Cakap tu matang-matang je...
Takde nak cakap merepek.
Bila diorang discuss bab-bab merepek ni, ada la yang tak join.

Stress aku duk dalam group ni.
Aku ingat ada group ni boleh la aku contact balik kawan-kawan lama, share cerita, share experience masing-masing, kongsi masalah dan settle kan bersama...
Ate dah tua kan...
Ingatkan cakap tu matang-matang la.
Ini tak. 
Dah mengalahkan budak sekolah gayanya.
Nak leave group kang, nanti ape pulak diorang cakap.
Kang kate aku tak nak bergaul dengan orang-orang biase pulak.
Serba-salah aku dibuatnya.


4 comments:

Mimy Hamid said...

bab mummy sensitif ooo...mummy ke mama ke yng penting meaning of mother okay

diana aziz said...

Diorang ni mcm xde otak tau mimy... pakat share je ape2... nana pun x paham dgn diorg ni...

Anonymous said...

As salam
Ejaan mummy tu silap sbenarnya
Patutnye mommy...

chekyna said...

just sharing pasal 'mummy' tu... it supposed to be 'mommy' instead of mummy.. sbb mummy in english mmg hantu kubur pun